"Phedra Tour" - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nanda Krol - WaarBenJij.nu "Phedra Tour" - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nanda Krol - WaarBenJij.nu

"Phedra Tour"

Door: Nanda

Blijf op de hoogte en volg Nanda

01 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Heej lieve mensen,

Super de wauw gaaf man! Mijn eerste jungle tour zit erop…….

Zaterdagochtend zijn wij (Agnes, Hieke, Galina van de logopedisten, Sanne en ik) vertrokken met 3 mannelijke begeleiders richting Blaka Watra (Zwart Water). Een ‘hippie’ busje moest ons naar de plaats van bestemming brengen. Langs het Seedorf stadion, over de Suriname rivier, door de Indianen dorpen…..na 3 uurtjes reizen waren wij door elkaar geschut en wel in Blaka Watra. Een leuk huttenkamp gesplitst door een klein riviertje eindigend in een zwemplas.

Eenmaal aangekomen kregen wij gelijk de eerste opdracht van onze begeleider Steve; “Hout sprokkelen, anders geen kampvuur vanavond!” Steve zit bij het leger en doet dit tourwerk op vrijwillige basis. En aangezien het niet geweldig weer was (lees: verschrikkelijke harde regenbuien) zijn wij gelijk op pad gegaan zodat het hout nog even de tijd had wat te kunnen drogen.

Voor het eerst sinds mijn verblijf in Suriname heb ik gebruik gemaakt van mijn blanke Nederlandse huidje ;). Tegenover onze hut zaten een paar mannen al een tijdje te loeren. Op het moment dat wij richting de jungle liepen, zochten wij even contact (heel spontaan) omdat wij wel een paar sterke armen konden gebruiken. Wat bleek, zij beschikten over een redelijk scherp kapmes, waardoor wij alle grote takken ook in kleinere porties konden kappen.

Na de derde flinke regenbui en veel gehangmatteerd te hebben, had Steve een heerlijk maaltijd voor ons klaar gemaakt. Pittig gekruide kip, want daar houden Surinamers van, met rijs en kouseband. Toen was het tijd om te vertrekken voor het echte werk. Ik, gewapend met videocamera, zaklamp, fototoestel en dik ingepakt wat kleding betreft, stond te popelen om te vertrekken terwijl de anderen nog even de scéne van Blair Witch Project in hun hoofd afspeelden :|

In de jungle (Nederlandse termen: bos) aangekomen was het gewoon in één woord: geweldig! Met de zaklampen schijnend opzoek naar ogen van dieren. Waarom? Het licht van de zaklamp weerkaatst in het oog van een dier. De ene keer was het oog van een kaaiman, de andere keer van een gifkikker, weer een andere keer van een bospad, nog een keer van één of andere rare vogel (blegh), van een mooie nachtvlinder en klein slangetje………. Steve heeft zelfs nog ‘zijn leven gewaagd’ om de kaaiman te vangen, maar helaas was deze hem te slim af.

Weer terug op de basis ;). Na een kort maar krachtig kampvuur was Sanne al in slaap gedommeld in het lapje stof toen een paar Hindoestaanse Nederlanders vrolijk aan het kaarten waren. Samen met Agnes, Galina en Hieke ben ik op de ‘toen nog’ gezellig menigte afgelopen. Maar na teveel whisky en hazenvlees had ik er snel schoon genoeg en vond ik alle grapjes maar irritant Vervolgens ben ik uit frustratie, naast het toilethokje hangend aan een boom gaan plassen :D…het was echt tijd om mijn eigen lapje stof op te gaan zoeken.

In het begin had ik stoer lopen verkondigen dat ik wel aan de buitenkant van de hut wilde slapen, maar ja op dat moment was het nog licht. In het donker en met whisky op was het allemaal veel enger! Gelukkig ben ik de volgende dag wakker geworden, teken dat ik wel geslapen heb. Ik was helemaal wakker toen Steve mij vroeg of ik het leuk vond om mee te gaan en op vogels te schieten. Dat hoef je aan Nanda maar één keer te vragen. Een vogel minder vind ik niet erg. Helaas hebben we niets geraakt, ja een mooie boom…maar dat was niet echt iets nuttigs!

Na de korte jachttocht zonder vangst hebben wij met z’n alle nog een duik genomen in het ‘kruidenwater’ van Blaka Watra. Zo werd de zwemplas daar genoemd, een toeristisch plekje! En toen zat de jungle toer er weer op.

Bij Saron zijn wij weer afgezet. Gezellig afgesloten met een etentje (pizza) en een flinke bak ijs. Vroeg naar bed want de volgende dag stonden de lieve leerlingen van groep 7 (5e klas) weer op mij te wachten…en hoe!

Het gaat op zich lekker qua stage. Alhoewel ik voor mijn gevoel eerst een flinke stap terug moest nemen, kan ik nu beetje bij beetje naar mijn doel toe werken. 'k Word al iets vrijer gelaten in mijn manier van lesgeven. Wel wordt er nog steeds geëist dat reken- en taallessen autoritair gegeven worden; herhalen en nazeggen, desnoods nogmaals herhalen. Er wordt ook niet veel gevisualiseerd. Breuken worden bijvoorbeeld gezien als 6/8 is :8 en dan x 6. En niet een balk die je vervolgens in 8 stukken deelt waarvan je er 6 inkleurt. Wat betreft de waarnemingen van de klas is visualiseren geen probleem, morgen neem ik mijn 2 extra large Donald Duck posters mee, met pedagogisch verantwoorde teksten.

En dan na deze schooldag ga ik mij weer klaar maken voor een 3 daagse jungle tour. Krijg de smaak te pakken…..dit keer staat Brownsberg op het programma. Google(se) zou ik zeggen…….

Tutsje,

Nanda

ps. Tjeerd en Dave bedankt voor jullie kaart! Dat bescherm engeltje vind ik echt super lief. Ik merk de invloed nu al! Natuurlijk de heit en mem van Sanne ek bedankt foar de leuke kaartje..leaf jer! En Wim, je hebt helemaal gelijk. Je hebt de directrice van een LILO - basisschool ontmoet in Nederland. Ik heb haar vandaag gesproken en ze was helemaal enthousiast over jouw plan ‘vriendschap’…..ik mail je!

Owja….Luna Theo Dusty (LTD) is het lieve hondje op de foto. Deze komt in maart bij ons in huis! Volgende keer meer hierover…..abong! Bigi brasa!

  • 01 Maart 2007 - 19:48

    Sitta:

    WoW Nanda, een ECHT avontuur, je maakt wel wat mee zeg, fantastisch! En weer schitterende foto's. Ben benieuwd of wij ook zoiets uit Antwerpen te zien krijgen .....;-)
    Je doet wel voorzichtig met de kaaimannen in Brownsberg? Zo'n lefmeid uit Joure zijn ze niet gewend he...! Veel plezier en liefs van ons allemaal!

  • 01 Maart 2007 - 22:01

    Sanne's Mam:

    Heb je je eens lekker uit kunnen leven op die vogels in de jungle, raak je alleen de bomen maar. Misschien toch nog schietlessen?? Wat een schatje die Luna!!!! Knuffel hem/haar niet plat. Hij/zij is nog maar zo klein. xxx van mij voor jou en Luna

  • 01 Maart 2007 - 22:01

    Mama Anja:

    nan, geweldig verhaal en begeleidende foto's van je tocht in de surinaamse jungle. Mooie beesten.Ik verheug me op ons bezoek in april! knuffels, mam

  • 01 Maart 2007 - 23:01

    Wim:

    En ik heb jou al weer terug gemaild :)! Hippe foto's trouwens!

    Toedels!

  • 02 Maart 2007 - 12:35

    Marike:

    Ik hoef niet te googlen om te weten dat ook Brownsberg een toppertje wordt. Vooral jullie conditie zal daar flink op de proef gesteld worden... Ireneval here they come!!! Hhihihihi

  • 02 Maart 2007 - 18:26

    Tjeerd:

    Die postbodes van tegenwoordig is ook niet meer je-van-het... Had die kaart volgens mij al voor m'n vakantie op de bus gedaan :p Zo 'priority' gaan ze er niet mee om dus :)Maareh.. dat stuk kruidenwater op je foto, komen die van Aarde of van planeet Suriname?

    Prettig weekend!

  • 03 Maart 2007 - 13:50

    Hsia Ping:

    Hey Nanda,

    Ik ben op speur tocht naar mede w'heim suri gangers. Leuk verhaal en leuke foto's zeg. Nou spreek je snel!

  • 03 Maart 2007 - 17:40

    Mindou:

    Hey Nan!,
    Super zeg die foto´s van de jungle! lkkr eng daar int donker btje speuren naar die beesten:p!Wat een leuk hondje trouwens!:D echt heeel schattig! Guido en ik zijn gister terug gekomen van Antwerpen! daar hebben we 3 daagjes in een hotelletje gezeten;)
    Veel plezier nog met je 2e jungle tour;)

    Liefs Mindou

  • 04 Maart 2007 - 12:37

    Nel De Vries:

    lieve nanda
    wij genieten van je prachtige verhalen hoor.
    opa en oma zijn wat trots op je dat merk je als ze het over jou hebben.
    wat een avontuurlijk leven heb je daar het zal nog afkikkken worden in nederland maar dat duurd nog even. mooie foto's we kijken met plezier.
    gr de BUUF van OMA

  • 05 Maart 2007 - 15:10

    Femke:

    Woooow Nan, wat een foto's zeg! echt supergaaf! Ik vind je stoer, hoor! nanda is ok ole ole!! tuutsje!

  • 06 Maart 2007 - 08:32

    Baukje:

    Ooh Nandaa, wát een énge beestjes daaar.... Brrrr
    Ik bewonder je moed om al dat engs te trotseren; meid, wat zal Nederland straks een makkie voor je zijn.... Daar hebben ze alleen maar ...vogels...
    je maakt een hoop mee; lijkt me geweldig. Prachtige foto's van 'het Surinaamse'en leuk om jou daar tussen te zien. Top dat J&A straks komen; de tijd zal tekort zijn, denk ik. Plezier met je volgende jungle-trip gewenst uit een regenachtig Joure, xx

  • 08 Maart 2007 - 09:38

    Bianca En Nienke:

    he nan,
    hoe is ie daar? zo te lezen errug relaxt! geen gezeur van leraren en lekker door de jungle trekken. we zien namelijk geen een foto van je stage school! alleen maar vakantie foto's!!! ;P
    isdat trouwens jou hondje??? neem je er ook een voor ons mee?? ahha
    echt een schatje.
    nou veel plezier nog en succes.
    dikke zoen van bi en nien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2007

Welkom in Bakra Town!

19 Juni 2007

" De 3 musketiers"

12 Juni 2007

"Tour de la CHILL"

31 Mei 2007

"De inhaalslag"

19 Mei 2007

"He he eindelijk!"
Nanda

Actief sinds 30 Aug. 2006
Verslag gelezen: 1835
Totaal aantal bezoekers 47320

Voorgaande reizen:

23 Januari 2007 - 25 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: